Lucka nr 20; berätta om din student.

DSC_0137

DSC_0049

DSC_0002

När jag tog studenten så regnade det. På min skola lekte man lekar i parken efter utspringet. Jag hade vita skor men har för mig att jag tog av mig dem i leran. Det var nog rätt beslut. fast jag fick smutsiga strumpbyxor istället. Skorna hade jag köpt på klassresan till London. De var de mjukaste skor jag någonsin haft. Jag bar dem dag ut och dag in efter studenten, tills de helt föll sönder efter sommaren.

Jag sprang ut i Skara. Jag var lycklig och ledsen på samma gång. För estet var det bästa som hänt mig fram tills dess. Jag skulle komma att sakna klassen och lärarna och teatern. Det gör jag fortfarande ibland.

Vi stod på flaket och spelade antagligen helt gräslig musik. Inte för att sådant spelar någon roll när man tar studenten. Jag hade vit trenchcoat på mig över mina kläder som var protestenligt icke klänning. Jag hade ännu inte kommit att uppskatta klänningar som jag gör idag, och förstod absolut inte varför jag dessutom borde ha en vit sådan. Hur opraktiskt var inte det liksom?

Alla mina bästa släktingar och vänner kom på min student. Jag hade inte möjligtvis kunnat be om något bättre än så. Min mor och hennes bästis hade lagat all mat, och vi åt den i en mysig källare på vandrarhemmet inne i stan. Precis vid sjön. Inte för att det var fint väder nog för att stå där förstås…

Jag fick världsfinast presenter, och ibland hittar jag den lilla boken med hälsningar i och läser om den. Pappas hälsning är nog allra finast. På kvällen gick jag och mina vänner, min kusin och min mamma, hennes bästis och min styvpappa ut på krogen. Vi dansade, och sedan gick jag och min kusin hela vägen hem till byn där jag bodde i regnet.

Jag drack inte en droppe den dagen. Smuttade lite på en kompis appletini när vi gick ut på kvällen. Men inte mer än så. Det är jag faktiskt glad för. Jag hade ju jättekul i alla fall!

Dagen efter åkte jag till Skara igen och gick på bal med Ida. Som ni ser var vi ju snyggast i världen. Jag hade köpt oss matchande blommor och ändrat min egen klänning så att den skulle ha lite kostymkänsla.

 

Detta var lucka 20 i Emilys julkalender!

Leave a comment