Lucka nr 8; berätta om ett klädesplagg du minns från din barndom.

Mitt plaggminne är inte av mitt eget.

Mitt plagg var min pappas.

Det var en jacka, vinröd, i mockatyg. Den hade krage i en annan färg. Ljusare brun tror jag. Den var liksom mjuk och sträv på samma gång och den skiftade lite i färgen när man klappade den. Jag minns att den luktade blött speciellt, lite som skinn gör kanske, eller som något blött. Den var pösig i ärmarna, fylld av luft och pappa på samma gång. Om pappa lyfte upp en kunde man pilla på den lilla bruna rävloggan som satt fastsydd antingen på jackans framsida eller på ärmen. Och så luktade det antagligen enbär om man borrade in sig där, och det vill jag minnas att pappa gjorde då. Men kanske var det också senare. Det är svårt det här, med tidiga minnen.

Jag tror han har jackan på sig när han kommer med min bästa nallebjörn BrumBrum någon gång. Kanske är det efter dagis. Vill minnas att det är torrt gräs och en fotbollsplan eller kanske en pulkabacke. Har han mött oss någonstans? Hursomhelst vill jag minnas att den där jackan var med då. Eller kanske ute i skogen någon gång.

Jag minns att jag tog i den ibland där den hängde. Kanske var det egentligen efter perioden pappa verkligen använde den som mest. När jag var lite större helt enkelt. Då luktade den som garderoberna vi hade. Där jag hade lekrum, där vi förvarade saker och där julklapparna gömde sig och jag aldrig fick gå om vintrarna. Kanske hade jackan hängt där länge då.

Nu önskar jag lite att jag visste vad som hände med den där jackan, min pappa är för mig mest mjuka t-shirts annars. Det är inte svårt att tänka sig att den helt enkelt blev gammal och sliten. Eller att det hände med den som det ibland gör med saker i skillsmässor. De försvinner. Eller slängs. Eller ges bort.

Hursomhelst är jag nog mest glad för den. Att koppla minnen till något så taktilt är hjälpsamt ibland.

 

Andra barndomsplagg: mors sammetsklänningar, min gröna dunjacka, den mintgröna sidenpyjamasen med rosa rosor på, ett par gröna byxor, en träningsoverall med Lilla Sjöjungfrun ifrån USA, en stickig folkdräkt…

 

 

Julkalendern är Emilys projekt! 

Leave a comment