“En människa måste ha en magnifik anledning för att skriva sitt livs historia.”

IMG_3049

IMG_3050

IMG_3051

Mycket av mitt liv de senaste åren har kretsat runt läsande och skrivande. Utan skrivandet hade jag inte träffat de människor som gjorde att jag fick jobba på konsthall utan skrivandet hade jag inte gått på Öland, jag hade inte fått vänner för livet, jag hade inte träffat eller blivit kär i han som nu är min sambo… Jag har helt enkelt behövt skrivandet.

Men så under mitt andra Ölandsår skulle jag ägna mig åt konst. Och då blev det inte alls lika bra. Jag läste mycket lite. Jag skrev ännu mindre. Och jag fungerade liksom inte så. När jag hittade Hungerspelen-böckerna på jullovet det året så sträckläste jag dem och jag var så lycklig för att det var precis vad jag längtat efter. Att helt få försvinna in i något på det sättet igen. Visst har Hungerspelen-serien sina svaga punkter också, framför allt tyckte jag inte att andra boken var lika fantastisk som de andra två, men jag var ändå glad att jag hade hittat ett sånt där glädjeämne igen. Nuförtiden läser jag ju en massa böcker och texter till skolan. Så blir det ju när man läser litteraturvetenskap. Det blir förstås också så att man läser mycket som man inte tycker är så himla kul. Men på sistone har jag gett mig på Don Quijote och Faust och jag tycker mycket om båda. Så det har sina fördelar ändå.

Hursomhelst tänkte jag komma till meningen med det här inlägget! Boktips!

Jag listar några favoritböcker (av de som jag har i min samling) och så tänker jag att ni som inte måste läsa saker till kurser och som jag inte redan sålt in böcker till, kanske kan hitta något här att läsa. Jag tänker inte dra handlingen i alla böcker utan istället prata om varför jag tycker om den. Resten får ni kolla upp själva.

Sedan kom jag förstås på tusen böcker till jag vill ha på den här listan, men det får bli en annan dag.

 

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl – Den här boken var absolut inget av det jag förväntade mig. Det är en smart, rolig och stundtals extremt spännande historia. För de som gillar böcker späckade med referenser till litteratur-kultur-historia och vetenskap, och som tycker om att förvånas. Så rekommenderar jag att ni kollar upp den. Påminner mycket om Den hemliga historien längre ner på listan, men är kanske en lite mer lättsam/lättsmält historia.

Peter Pan och Wendy av J.M. Barrie – En barnbok ja, men tidlös ändå. Jag har läst om den tusen gånger sedan jag var liten och jag tröttnar aldrig. Det är en av de bästa, vackraste och mest tröstefyllda böckerna jag vet. Och tips till er som gillar illustration och sånt är denna utgåva med magiska bilder av Robert Ingpen. Denna köpte jag i London i trean på gymnasiet.

Slutet på Mr Y av Scarlett Thomas – Ytterligare en sån där lite udda bok, på något sätt är den en syster till Fördjupade studier utan att ens vara i närheten av samma grej. Det är en filosofisk thriller med starka band till litteraturen (en bok med en förbannelse!) och kvantfysiken (allt jag kan om fysik har jag lärt mig här). Utan tvekan en av de bästa böckerna jag läst i hela mitt liv, och den var precis lika bra andra gången. Den kräver dock en del av en som läsare, något jag särskilt märkte när jag läste den på engelska. Mycket termer helt enkelt.

Lolita  av Vladimir Nabokov – En klassiker som jag vet att många inte har läst. Antagligen för att den relation den skildrar och byggs runt är den mellan en pedofil och hans offer, ur pedofilen i frågas synpunkt. Den är intressant för att den jobbar med en extremt opålitlig berättare, och det är ofta i det fallet som jag hör den pratas om. Men, själv älskar jag den för att Nabokovs språk är så fantastiskt vackert. Det finns få böcker som jag vet har fått mig att genom språket tappa andan på riktigt. Så varning för starkt ämne och en berättare som ska tas med typ tre paket salt, men med ett språk som det bara är att sjunka in i. Och vill du inte läsa just den här så läs något annat av Nabokov för jösse namn.

Den hemliga historien av Donna Tartt – En berättelse om människor under utveckling, om klassiskt latin och grekiska riter och om död. Lånar (likt Mr Y och Fördjupade studier) element både ur universitetsromaner och deckare och blir till en alldeles alldeles fantastisk läsupplevelse. De dricker vid något tillfälle champagne ur en tekanna och det är ett av litteraturens vackraste ögonblick enligt mig. En spännande bok med lika mycket psykologi som den har handling. Jag är glad att jag köpte den trots att en författare jag verkligen inte tycker om lovprisar den på både fram och baksida av pocketupplagan jag har. En varning är ju dock att den kan kännas lite trögläst på sina ställen när intrigen snårar till sig. Ge inte upp, kanske är ett tips?

Giovannis rum av James Baldwin – En kort berättelse om kärlek när den är som allra allra svårast. När den ljuger och svider och går sönder. Den här boken gör så ont i mig. Jag kunde inte sluta läsa och jag kunde heller inte sluta gråta. James Baldwins karaktärer är magiska, stämningen han väver runt dem är både kvävande och som en omfamning på samma gång. Kom nyligen i en översättning till svenska som jag inte har läst. Jag rekommenderar denna upplaga från Penguins Great Loves serie som har ett av de vackraste omslagen i min boksamling.

Just kids  av Patti Smith – Jag vann faktiskt den här boken i en tävling på Peace & Loves hemsida samma år som Patti skulle komma till festivalen. Boken hade precis getts ut, jag hade tyckt om Robert Mapplethorpes fotografi som jag sett tidigare. Och så läste jag den här boken. Det är också en sån där bok som gör så himla ont. Jag minns att jag grät när den tog slut för jag stod inte ut med alla känslor som jag hade byggt upp inom mig under tiden jag läste. Det är en berättelse om kärlek och vänskap och de gånger som de är samma sak, och gångerna som de inte räcker till. Det är också en mycket privat historia, som ändå känns som att den passar in varsomhelst.

 

I Just Kids hittade jag dessutom den här lilla pressade blomman. Som jag minns att jag plockade första året på Öland, även om jag inte riktigt minns när eller var exakt. Söt var den i alla fall!

IMG_3052

Leave a comment