Höstpyssel i köket

IMG_2855

IMG_2856

IMG_2857

Igår när jag var på promenad på katten upptäckte jag en stor låda med äpplen som någon lämnat på ett elskåp och skrivit “Varsågod” på. Då blev jag sådär väldigt lycklig. För fina mörkröda och goda äpplen var det. Så jag fyllde fickorna och huvan på jackan och gick nöjd hem med min skörd. Det enda jag skördat själv i år är ju min lilla paprika (som för övrigt var supergod), men den gick ju inte direkt att göra så mycket mer på än bara äta och njuta.

Så idag har jag kokat mos på de äpplen jag hittade igår. Fantastiskt gott blev det och det är lite synd att jag inte vet vilken sorts äpplen det är, då skulle jag ju kunna skriva upp dem på listan över växter jag vill ha i min framtida trädgård.

Och sen kokade jag en favorit från förra året, pumpakryddsyrup att ha i kaffet. Från början ett mycket vinnande Starbuckskoncept som flera amerikanska bak och receptbloggar har efterliknat. Det här året hade jag dock ett annat recept än förra så konsistensen blev inte densamma som jag är van vid. Men smaken var i alla fall god i en värmande latte innan jag och S. gav oss ut på promenad.

Vi lyckades faktiskt hitta en bit av landet bara fem minuter ifrån lägenheten. Och grusvägar. Så kanske ska jag se det som en spark i baken för att börja springa lite mera igen! Hursomhelst en helt lagom höstmysig söndag.

Leave a comment